Kundvagn

Din kundvagn är tom.
Kassa

Följ oss på Twitter! Följ oss på Facebook! Följ oss på Instagram Följ oss!

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så får du kontinuerligt de senaste nyheterna om våra produkter.




Korsets väg och korsets kraft

"...en fördjupning både i nya testamentets undervisning om tro och i kristet lärjungaskap som genom hela boken har Jesus i blickfånget..."
     Roger Bengtsson i IKON

"En bra bok, strukturerad, genomtänkt, själavårdande och hoppfull. Läs den gärna!" Ulf Ekman

Två stråk i det kristna livet -- och de hör ihop
     
Olof Edsingers nya bok är en som han har burit på länge

Härlighet och lidande har inte mycket med varandra att göra, kan det tyckas -- men i det kristna livet finns de sida vid sida. Om denna paradox handlar Olof Edsingers nya bok, Korsets väg och korsets kraft.
     -- För mig handlar det om kärnan i det kristna livet, säger han.

Text: Daniel Braw
     Porträttfoto: Markus Holmström

Korsets väg och korsets kraft knyter an till Olof Edsingers tidigare böcker, särskilt Tro stavas beroende (2002).
     -- Jag har egentligen burit på tanken sedan dess, att utveckla de två stråken -- härligheten och lidandet i det kristna livet, säger han. Men jag ville leva med det längre innan jag kunde skriva om det för andra. För fyra år sedan började jag skriva.
     Det speciella med den nya boken är just att den behandlar båda ämnena, och att de dessutom utvecklas så långt det går -- Olof Edsinger skriver såväl om martyrskapet som om uppväckande av döda.
     -- Jag ville föra ihop det, ställa dem sida vid sida, säger han. Då märker man kraften, då finns det en positiv spänning.
     Och man blir också överraskad -- och utmanad.
     -- Det här ämnet kan inte annat än överraska", säger Olof Edsinger. Och för mig har det varit ett tillfälle att gå in och fundera över några av de största och svåraste frågorna i det kristna livet -- hur kan vi komma närmare Gud i lidandet?

Bonhoeffer som förebild
     Även om bokens budskap i många stycken är radikalt ligger det inte någon allmän önskan att vara kontroversiell bakom.
     -- Det finns ett liv här, säger Olof Edsinger. Kraften utmanar oss lika mycket som svagheten. Risken är att vi lägger oss på en lagomnivå, där båda sidorna neutraliseras. Det är bättre att utveckla båda, då får vi balans men inte kompromiss.
     En av Olof Edsingers förebilder är den tyske prästen och teologen Dietrich Bonhoeffer, och han hänvisar gärna till boken Efterföljelse.
     -- Jag är inte beroende av honom, men han har gjort ett djupt intryck. Han levde i en korrumperad kyrka, så därför ville han skala bort allt som skymde och se vad som var sant och äkta. På så sätt förmedlar han nerven i vad det verkligen handlar om. Det är något jag känner mig befryndad med. Vad är det sanna, bortom kompromisserna och dimridåerna?

Längtan efter det äkta
     
Många av de frågor som behandlas i boken -- lidande, efterföljelse och lydnad bland andra -- är ganska främmande i den moderna västerländska kulturen, men Edsinger sätter sitt hopp till sina läsares längtan efter en djupare Kristusefterföljelse. Den möter han bland annat i sitt arbete som generalsekreterare för Salt -- barn och unga i EFS.
     -- Jag ser den tydligt hos många unga, säger han. Det finns en stor längtan efter det äkta, bortom traditionerna och mönstren. Däremot är det viktigt att säga att detta inte främst är en ungdomsbok.

Utmanar Jantelagen
     
Somligt av vad Bibeln har att säga om lidande, härlighet och efterföljelse kan emellertid också vara utmanande i den svenska kulturen, med dess drag av konflikträdsla och jantelagstänkande.
     -- Det har berört mig djupt i min egen vandring som kristen. Jag tror att alla som vill vandra den här vägen i den här kulturen möter dessa kraftfält. Och en del av ärligheten ligger i att beröra de områden där det verkligen bränns, där det är relevant. Vi måste tala om krafter och motstånd i vår kultur, säger Olof Edsinger. Jantelagen stjäl frimodigheten ifrån oss. Gud unnar oss så mycket mer. Det är förrädiskt att det ses som fint att ligga lågt och inte sticka ut.
     En av hans förhoppningar med boken är just att den ska inspirera till frimodighet.
     -- Frimodighet är något som Gud ger. Det handlar inte om att lyfta oss själva i håret utan om att våga tro att Jesus vill bära oss. Det är inte positivt tänkande, utan att lita på att Guds ord och löften är sanna även när det är tungt.
     

Korsets väg och korsets kraft
Dela
Finns i lager
239,00 kr
Lägg produkter i varukorgen
Lägg i varukorgen
Recensioner på denna produkt

Bli först med att recensera denna produkt

Produktinformation
Best.nr.
16468
Art.nr.
9789173871099
Utgivn.
2011-02-24
Sidor
220
Bandtyp
Inbunden
Författare
Förlag

Produktetiketter

Lägg till dina etiketter:
Använd mellanslag för att åtskilja etiketter. Använd apostrof (') för fraser.

Logga in till klubb Gå till kyrkkaffebloggenTill mynewsdeskTill Libris förlags hemsida