Varukorg

Din varukorg är tom.
Kassa

Följ oss på Twitter! Följ oss på Facebook! Följ oss på Instagram Följ oss!

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så får du kontinuerligt de senaste nyheterna om våra produkter.


Logga in till klubb Gå till kyrkkaffebloggenTill mynewsdesk




O att du slet itu himlen och steg ner!

Om Jesus, Jonas Gardell och Guds andedräkt

Vem i hela världen var Jesus och har det överhuvudtaget någon betydelse för kristen teologi idag? Jonas Gardells bok Om Jesus ställer frågan på sin spets i sin brutalt ärliga och uppriktiga diskussion om historiens Jesus... Men är Gardells bild av Jesus -- den bild som han lägger till grund för hela sin syn på Gud och människa -- ett rimligt historiskt porträtt? Vad händer med de fyra evangelisternas skildringar och tolkningar av Jesus, och hur skall man tänka kring det faktum att dessa författare skrev nästan två tusen år före Gardell?

I den här boken gör prof Anders Runesson en kritisk granskning av Jonas Gardells bok. Han visar att både evangelierna och kyrkan har tillfört något i förståelsen av historiens Jesus, som inte ens Jesus själv kunde förmedla.

Anders Runesson är docent i Nya testamentets exegetik vid Lunds universitet och arbetar sedan 2003 som professor i Nya testamentet och tidig judendom vid McMaster University i Canada.

"Gardells böcker och teveprogram om Gud och Jesus har haft ett enormt genomslag. Bara det motiverar denna kunniga och engagerade genomlysning av hans teologi. Anders Runessons kritik är mild i tonen men kan inte kallas för något annat än förödande ... borde läsas av var och en som tar frågan om Jesus på allvar. Till att börja med av alla dem som köpt Jonas Gardells bok."
     Mikael Löwegren, Kyrkans tidning

"Språket är lättillgängligt och engagerande. Som direkt replik till Om Jesus kommer denna bok kanske något sent, men lästa tillsammans ger böckerna en fördjupad och aktuell bild av historiens Jesus och av bibelforskningens metoder." Johan Bjellvi, Bibliotekstjänst


Här följer en intervju med Anders Runesson.

Under ett år som gästprofessor på Hebrew University i Jerusalem mötte Anders Runesson en svensk som frågade om Jonas Gardells bok Om Jesus.
     Det resulterade i mycket läsning, många diskussioner och boken O att du slet itu himlen och steg ner -- om Jesus, Jonas Gardell och Guds andedräkt.
     -- Jag hoppas att den ska få inspirera till nya ekumeniska samtal och nya insikter, säger han.
     


Intervju: Anna Braw

Jonas Gardells båda böcker Om Gud (2003) och Om Jesus (2009) har fått en enorm uppmärksamhet i Sverige. Men vad har han för grund för det han skriver?
     Anders Runesson är en av dem som har läst Gardells bok om Jesus. Själv är han präst i Svenska kyrkan och sedan 2003 professor i Nya testamentet och tidig judendom vid McMaster University i Kanada.
     -- Min forskning har handlat mycket om den antika synagogan, den tidiga Jesusrörelsen och de texter den producerade, berättar han. Jag ägnat mig särskilt mycket åt frågor som rör de tidiga kristustroendes relation till judendomen.

Varifrån kom din impuls att skriva?
     
-- Jag hade börjat läsa Gardell och noterade att här fanns en väldigt seriös text som på allvar brottades med både historiska och teologiska frågor. Även om jag många gånger har ett annat synsätt än Gardell har mitt eget arbete med den historiske Jesus kommit till i samma spänningsfält mellan teologi och historia. Jag kände också stor sympati för den oräddhet och ärlighet som präglar boken. Den direkta impulsen att göra något mer av detta kom genom ett samtal med en i Jerusalem bosatt svensk som läst bitar av Gardell och som frågade: Är det rimligt, det som Gardell säger? Och vad innebär det i så fall för hur vi förstår Jesus? Vad händer med kristendom och kyrka?

I vilka sammanhang har du rört dig medan du har arbetat med den? Hur har det påverkat dig och boken?
     
-- Jag arbetade med boken under ett år som gästprofessor vid Hebrew University i Jerusalem. Frågan om Jesus, vem han var och vad han ville ställs på sin spets i en miljö där judar, muslimer och kristna bor tätt inpå varandra i ett sammanhang som är minst sagt politiskt spänt. Vilket det ju också var då Jesus levde, även om situationen då var annorlunda.

Du har ju arbetat långt bort från Sverige -- är innehållet i Jonas Gardells bok typiskt svenskt på något vis?
     
-- Alla böcker och tankar kommer till i bestämda sammanhang, och det påverkar de resultat man kommer fram till. Gardells bok är på flera sätt typiskt svensk i denna mening. Den förutsätter en sekulariserad majoritetskultur som vuxit fram ur ett kristet samhälle. Frågorna som ställs och det sätt på vilka svaren söks präglas av en stark tro på historieforskningens möjligheter att också ge svar på existentiella frågor. Samtidigt är Sverige en del av västvärlden, och frågan om den historiske Jesus och hans relation till kristendomen är i allra högsta grad ett internationellt fenomen, som dessutom går flera hundra år tillbaka i tiden. Gardells bok är fast grundad i ett svenskt sammanhang, men den är också en reflex av detta bredare internationella intresse för Jesus som han var innan kyrkan kom till.

Något som har överraskat dig under arbetets gång?
     
-- Det var överhuvudtaget en givande process att skriva boken och få formulera både tankar som man länge närt och nya insikter som liksom ’tvingar’ sig på en. I denna ocean av ogripbarhet och tid utan slut, och tidens egen relativitet, vad innebär det egentligen att vi menar att Gud skapat människan till sin avbild? Och var landar Jesus mitt i allt detta?

Vad är det bästa som kan hända med boken?
     
-- Att den fick inspirera till nya ekumeniska samtal och insikter, i respekt för de olikheter som alltid funnits och alltid kommer att finnas mellan människor som tror. Jag hoppas också att de som studerar den historiske Jesus, vare sig det är på egen hand eller vid universitet, skall finna material och tankar som bidrar till en ny förståelse av den historiska frågan som sådan.
     

O att du slet itu himlen och steg ner!
Dela
Finns i lager
213,00 kr
Lägg produkter i varukorgen
Lägg i varukorgen
Recensioner på denna produkt

Bli först med att recensera denna produkt

Produktinformation
Best.nr.
16542
Art.nr.
9789173871457
Utgivn.
2011-03-24
Sidor
170
Bandtyp
Häftad
Författare
Förlag

Produktetiketter

Lägg till dina etiketter:
Använd mellanslag för att åtskilja etiketter. Använd apostrof (') för fraser.

Veckans erbjudande


En ny produkt varje vecka!

Aldrig mer än 19 kr frakt inom Sverige!

Till Libris förlags hemsida